Sterownie silnikiem bez cięgien – Witamy w dobie elektroniki

dodane: 17 marca 2010 przez: admin

Pomimo ogromnego postępu w technologii sterowania silnikami przy użyciu cięgien, nadal pozostaje problem rozłożenia kabli przy większych jednostkach, gdzie odległość od jednostki napędowej a stanowiskiem sternika jest naprawdę duża.
Rozwiązaniem dla tego problemu jest niewątpliwie sterowanie elektroniczne, pozwalające wyeliminować cięgna na rzecz „zdalnego sterowania”.

Technologia „drive-by-wire” nie jest niczym rewolucyjnym. Jeden z pierwszych takich systemów został zastosowany podczas testowego lotu samolotu F-8 w 1972 roku. Od tego czasu system ten został juz z powodzeniem stosowany w samochodach, samolotach, jachtach a ostatnio także w mniejszych łodziach.
Aktualnie producenci napędów łodzi stosują takie rozwiązania przede wszystkim dla dużych silników – i w sumie nie ma sie co dziwić, cena takiego systemu sterującego jest ZAPOROWA ;).
Pozostaje tylko mieć nadzieje, że jak każda technologia, również i ta będzie niebawem dostępna nawet dla małych napędów.

Evinrude ICON

Pierwszy model został zaprezentowany w 2010 roku.

Nie może być używany z napędami innych producentów.

Cena: ~2000$ dla pojedynczego napędu, ~2300$ dla dwóch silników.

Mercury SmartCraft  Digital Throttle and Shift (DTS)

Pierwszy model został zaprezentowany w 2002 roku.

Dostępny dla 19 modeli silników Mercury.

Suzuki Precision Control

Pierwszy model został zaprezentowany w 2007roku.

Obecnie system dostępny jest tylko dla jednego modelu silnika Suzuki DF300.

Orientacyjna cena : 3500$

Teleflex i6300

Pierwszy model został zaprezentowany w 2006 roku (i6000)

Dostępny dla wszystkich napędów posiadających złącze NMEA 2000 CAN

Cena ~5000$

Volvo Penta Electronic Vessel Control (EVC)

Pierwszy model został zaprezentowany w 2003 roku.

Od 2007 roku system sterowania dostępny dla silników EFI.

Yamaha Command Link Digital Electronic System (DEC)

Pierwszy model został zaprezentowany w 2007 roku.

/źródło:http://www.boatingworld.com/
/zdjęcia:http://www.boatingworld.com/

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Właściciele serwisu Silniki-Zaburtowe.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść opinii.

Zostaw komentarz


dwa + 5 =


  • Największa baza jachtów żaglowych, pełne specyfikacje i opisy. Zdjęcia i filmy łodzi żaglowych. Jachty żaglowe morskie i śródlądowe wykorzystywane przez firmy czarterowe oraz prywatnych armatorów. Opinie użytkowników. Dołącz do nas!
  • Stocznia Northman przygotowała na sezon 2012 nowy wypornościowy jacht motorowy - Nexus 850 . Jednostka ma być produkowana w dwóch podstawowych wersjach napędu: silnik stacjonarny lub przyczepny.
  • Wybór odpowiedniego wentylatora kuchennego lub do łazienki to poważna sprawa. Jeśli masz problem, jak wybrać najlepszy wentylator spełniający wszystkie Twoje kryteria, wejdź na stronę NajlepszyWentylator.pl